zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg: Co z nim zrobić?

Co to jest zespół niespokojnych nóg?

Zespół niespokojnych nóg (RLS) to zaburzenie części układu nerwowego,
które powoduje chęć poruszania nogami.
Ponieważ zwykle występuje w nocy, jest również uważane za zaburzenie snu.

Zespół niespokojnych nóg-jak rozpoznać?

Mrowienie i pieczenie w obrębie kończyn dolnych,

Poczucie że musisz wykonać jakiś ruch

Objawy narastają kiedy leżysz i w godzinach nocnych

Zaburzenia snu

Zespół niespokojnych nóg-przyczyny

Istnieje kilka przyczyn zespołu niespokojnych nóg oto te wartych wyróżnienia:

Niedobór magnezu

Zespół niespokojnych nóg często wiąże się z niedoborami żywieniowymi, szczególnie niedoborami magnezu.

Niedobór może powodować napięcie mięśni, drgawki i skurcze.
Niestety, niedobór magnezu jest obecnie powszechny, ponieważ:

Współczesna gleba jest bardzo uboga w magnez, podobnie jak uprawiane w niej rośliny.

Stres wypłukuje magnez

Jak poprawić poziom magnezu?

Trudno jest uzyskać wystarczającą ilość magnezu z pożywienia ze względu na zubożenie gleby.
Oto przewodnik po suplementacji magnezu.

Niedobór witaminy B

Niskie poziomy witaminy B12 i B9 (kwasu foliowego) są również udokumentowanymi przyczynami zespołu niespokojnych nóg.

Po pierwsze:
Niedokrwistość powoduje zarówno utratę żelaza, jak i witaminy B12.
Dlatego też, gdy niedokrwistość jest przyczyną zespołu niespokojnych nóg ,
suplementacja witaminą B12 jest szczególnie ważna w leczeniu niedokrwistości,
zapobieganiu dalszej utracie żelaza i przezwyciężaniu niedoborów wywołujących zespół niespokojnych nóg.

Po drugie:
Niedobór B12 może spowodować znaczne uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego, w tym mózgu.
Jest całkiem możliwe, że takie uszkodzenie może wystąpić w częściach mózgu regulujących funkcje motoryczne.

Ponieważ zespół niespokojnych nóg jest głównie spowodowany nieprawidłową koordynacją,
kontrolą i hamowaniem nadmiernego ruchu, uszkodzenie neuronów odpowiedzialnych
za te funkcje może powodować objawy przypominające zespół niespokojnych nóg.

Niedobór witaminy D

Niedobór witaminy D może być powiązany z zespołem niespokojnych nóg.
W badaniu z 2014 r. stwierdzono, że suplementy witaminy D zmniejszają objawy tej przypadłości.

Brak ćwiczeń

Badania dowodzą, że umiarkowane ćwiczenia mogą pomóc złagodzić łagodne objawy RLS.

W badaniu przeprowadzonym w 2006 r. wśród 23 osób z zespołem niespokojnych nóg stwierdzono,
że ćwiczenia aerobowe i treningi wykonywane trzy razy w tygodniu przez 12 tygodni, znacznie zmniejszyły objawy RLS.

Biorąc pod uwagę te badania, a także inne, które pokazują, że aktywność ta może pomóc w poprawie snu,
ćwiczenia wydają się świetną opcją.

Ćwiczenia nie powinny sprawiać bólu!
Zbyt intensywne ćwiczenia u osób z zespołem niespokojnych nóg mogą powodować nasilenie objawów.

Joga i rozciąganie

Podobnie jak inne rodzaje ćwiczeń, joga i rozciągające okazały się korzystne dla osób z RLS.

W ośmiotygodniowym badaniu przeprowadzonym w 2013 roku wśród 10 kobiet stwierdzono,
że joga pomogła zmniejszyć objawy zespołu niespokojnych nóg. Pomogła również poprawić nastrój
i zmniejszyła poziom stresu, co z kolei może poprawić sen.

Nie jest do końca jasne dla naukowców, dlaczego joga i rozciąganie działają,
ale skoro tak jest, to warto ten fakt wykorzystać i dorzucić kilka pozycji z jogi do swojego treningu.

Zespół niespokojnych nóg podczas ciąży i karmienia piersią

Niestety, objawy niespokojnych nóg często nasilają się w czasie ciąży i podczas karmienia piersią,
prawdopodobnie ze względu na zwiększone wykorzystanie magnezu, żelaza,
witamin z grupy B i innych składników odżywczych. Warto w tym przypadku zwrócić szczególną uwagę
na ilość tych witamin w pożywieniu oraz kontrolować ich poziom podczas badań krwi.

Zespół niespokojnych nóg-porady

  1. Ogranicz spożycie alkoholu i kofeiny, ponieważ wypłukują witaminy z grupy B i magnezu
  2. Postaraj się ograniczyć stres. Jak poradzić sobie ze stresem?
  3. Upewnij się, że utrzymujesz odpowiednią ilość magnezu, żelaza i witamin z grupy B.
  4. Ćwicz
  5. Weź ciepłą kąpiel przed snem, najlepiej z dodatkiem soli epsom lub innej formy magnezu.

 

 

Źródła: 1 2 3 4 5 6 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *