post przerywany

Post przerywany co to jest i dlaczego warto go stosować?

Co to jest post przerywany?

Post przerywany nie jest dietą, jest stylem życia, w którym ograniczasz spożycie żywności
do określonego okna czasowego w ciągu dnia. Na przykład, jesz wszystkie posiłki w ciągu
12 godzin między 8 a 20. Istnieje wiele wzorów przerywanego postu, takich jak:

Spożywasz wszystkie posiłki w ciągu 12 godzin (np. od 8:00 do 20:00), następnie przez 12 godzin pościsz

Spożywasz wszystkie posiłki w ciągu 10 godzinnego okna żywieniowego (np. od 9 do 19),
następnie przez 14 godzin pościsz

Spożywasz wszystkie posiłki w 8-godzinnym oknie (od 10 do 18),
następnie przez 16 godzin pościsz

Co drugi dzień pościsz (nie jedząc niczego jednego dnia, a następnie jedząc normalnie)

Chociaż mogą występować pewne sytuacje, w których dłuższy post (niż wyżej wymienione opcje)
może być odpowiedni, więcej nie znaczy lepiej, jeśli chodzi o przerywany post.
Przedłużone posty mogą zakłócać równowagę hormonalną-zwłaszcza u kobiet-co może prowadzić
do złego snu, zmęczenia, problemów z płodnością, depresje i inne problemy.

Post przerywany-zalety i korzyści

Czasem to co jesz nie jest tak istotne jak to, kiedy jesz.

 

post przerywany dlaczego warto
Czemu nie mogę schudnąć?! I jak schudnąć z brzucha?

Post przerywany-odchudzanie

Badania przeprowadzone na myszach wykazują, że przyczyną otyłości może być nie samo jedzenie
ale czas kiedy jest ono spożywane:

„Podzieliliśmy myszy na dwie grupy na okres 100 dni.
Obie grupy spożywały dietę wysokotłuszczową i wysokokaloryczną.
Pierwsza grupa mogła jeść, kiedy tylko chciała, pasąc się przez cały dzień i całą noc.
Druga grupa myszy miały dostęp do jedzenia tylko przez osiem godzin w nocy,
(ponieważ myszy są zwierzętami nocnymi). Wyniki były zadziwiające.
Pomimo codziennego spożywania takiej samej ilości kalorii myszy,
które jadły w ograniczonym okresie ośmiu godzin, były o prawie 40 procent szczuplejsze
i nie wykazywały oznak stanu zapalnego lub choroby wątroby a także miały zdrowy
poziom cholesterolu i cukru we krwi . Grupa myszy, które jadły w dzień i noc, stała się otyła,
miała wysoki poziom cholesterolu, wysoki poziom cukru we krwi i problemy metaboliczne. „

Ciekawym faktem jest to, że kiedy myszy jedzące przez 8 godzin dziennie zaczynały jeść bez ograniczeń
w weekendy ich waga i stan zdrowia nie ulegał pogorszeniu.

Badania na ludziach potwierdzają te odkrycia, wykazują, że kobiety z nadwagą
stosujące post przerywany zrzuciły zbędne kilogramy.

Post przerywany-metabolizm

Post przerywany spowalnia metabolizm?
Tak, ale dopiero po 60 godzinach trwania postu, są również badania,
które dowodzą, że post 12, 14 czy 16 godzinny wręcz ten metabolizm przyśpiesza.

Post przerywany a nawrót nowotworów piersi

Badania wykazały, że poszczenie przez 13 h na dobę (czyli przedłużenie postu nocnego)
może zmniejszyć ryzyko nawrotów raka piersi!

„Wydłużenie czasu postu może być prostą, niefarmakologiczną strategią zmniejszania ryzyka nawrotu raka piersi,
a nawet innych nowotworów „- powiedziała Catherine Marinac, autorka i doktorantka
na University of California w San Diego Moores Cancer Center.
„Wcześniejsze badania koncentrowały się na tym, co jeść w profilaktyce raka, ale to kiedy jemy,
może również mieć znaczenie, ponieważ wydaje się wpływać na zdrowie metaboliczne.”

 

post przerywany odchudza
Zdrowe produkty lista tanich i łatwo dostępnych superfoods 

Post przerywany poprawia pamięć

Według jednego z badań , okresowy głód zwiększa neuroplastyczność mózgu
i produkcję nowych neuronów, które poprawiają pamięć.

Post przerywany aktywuje gen długowieczności

Badania dowodzą, że post przerywany zwiększa poziom tak zwanych genów długowieczności.

Post przerywany a ciąża?

Badania na ten temat wykazały, że 15 godzinny post nie jest szkodliwy i nie jest też konieczny.
W ciąży powinno jeść się wtedy kiedy mama i dziecko odczuwają głód.

Czy post przerywany jest dla Ciebie?

  1. Jeżeli często podjadasz w ciągu dnia i jesteś przyzwyczajona do jedzenia co kilka godzin, początki mogą być ciężkie.
  2. W praktyce jednak utrzymanie postu trwającego 14 godzin (czyli 10h kiedy możesz jeść) nie powinno być dla Ciebie problemem.
  3. Post przerywany można dostosować do swoich potrzeb i określić godziny, które najbardziej Ci odpowiadają.
  4. Nie ma co popadać w skrajności, zniechęcać się i wywierać presji.
  5. Jeżeli obecnie Twój post trwa jedynie 8-9 godzin (kiedy śpisz) nie skacz od razu na głęboką wodę
    planując swój post na 15 godzin. Stopniowo zwiększaj czas postu by osiągnąć go bez wyrzeczeń i bez walki z samą sobą.
  6. Jesteś głodna? Najpierw napij się wody! To jest naprawdę dobra rada,
    ponieważ powstrzymujesz głód i nawadniasz organizm jednocześnie.

 

Informacje zawarte na mojej stronie służą wyłącznie do celów edukacyjnych,
informacyjnych i poglądowych. Są prywatnymi opiniami i poglądami.
Nie są one fachową opinią, ani poradą medyczną.
Nie mogą zastąpić opinii lekarza.

Źródła 1 2 3 4 5 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *