co ma dużo żelaza, anemia

Co ma dużo żelaza? O niedoborze, wchłanialności i bogatych w żelazo produktach

Żelazo jest minerałem, który spełnia kilka ważnych funkcji w ciele.

Jego główną funkcją jest przenoszenie tlenu do całego ciała  i wytwarzanie czerwonych krwinek

Żelazo jest niezbędnym składnikiem odżywczym, co oznacza, że ​​musisz go otrzymać z pożywienia.

Niedobór żelaza może powodować anemię i zmęczenie.

9 znak i objawów niedoboru żelaza

Niedobór żelaza występuje, gdy organizm nie ma wystarczającej ilości żelaza mineralnego.
Prowadzi to do nienormalnie niskiego poziomu czerwonych krwinek.

Dzieje się tak, ponieważ żelazo potrzebne jest do wytworzenia hemoglobiny,
białka w krwinkach czerwonych, które umożliwia przenoszenie tlenu w organizmie.

Jeśli Twoje ciało nie ma wystarczającej ilości hemoglobiny,
Twoje tkanki i mięśnie nie będą miały wystarczającej ilości tlenu i nie będą zdolne do efektywnej pracy.
Prowadzi to do stanu zwanego niedokrwistością.

Chociaż istnieją różne typy niedokrwistości,
niedokrwistość z niedoboru żelaza jest najczęstszą na świecie.

Niezależnie od przyczyny, niedobór żelaza może powodować nieprzyjemne objawy,
które mogą wpływać na jakość życia. Należą do nich: zły stan zdrowia czy problemy z koncentracją.

Objawy niedoboru żelaza różnią się w zależności od ciężkości niedokrwistości,
szybkości jej rozwoju, wieku i aktualnego stanu zdrowia.

Oto 9 objawów niedoboru żelaza, zaczynając od najczęstszych.

Zmęczenie

Uczucie zmęczenia jest jednym z najczęstszych objawów niedoboru żelaza,
dotykającym więcej niż połowę osób z niedoborami.

Dzieje się tak, ponieważ organizm potrzebuje żelaza, aby wytworzyć białko zwane hemoglobiną,
które znajduje się w krwinkach czerwonych. Hemoglobina pomaga w przenoszeniu tlenu do organizmu.

Kiedy Twoje ciało nie ma wystarczającej ilości hemoglobiny,
mniej tlenu dociera do Twoich tkanek i mięśni, pozbawiając je energii.
Ponadto Twoje serce musi ciężej pracować, co może spowodować zmęczenie.

Ponieważ zmęczenie jest często uważane za normalny element współczesnego życia,
trudno jest zdiagnozować niedobór żelaza tylko z tym objawem.

Jednak wiele osób z niedoborem żelaza doświadcza niskiej energii obok osłabienia,
uczucia marności, trudności z koncentracją lub niskiej wydajności w pracy.

Bladość

Blada skóra i blada kolorystyka wnętrza dolnej powieki to inne powszechne objawy niedoboru żelaza.

Hemoglobina w czerwonych krwinkach nadaje krwi czerwony kolor,
więc niski poziom podczas niedoboru żelaza powoduje, że krew jest mniej czerwona.
Dlatego skóra może utracić swój zdrowy, różowy kolor u osób z niedoborem żelaza.

Ta bladość u osób z niedoborem żelaza może pojawić się na całym ciele lub może być ograniczona
do jednego obszaru, takiego jak twarz, dziąsła, wnętrze warg lub powiek a nawet paznokcie.

Jest to często jedna z pierwszych rzeczy, które lekarze będą szukać jako przejaw niedoboru żelaza.
Jednak należy to potwierdzić za pomocą badania krwi.

Bladość częściej występuje w umiarkowanych lub ciężkich przypadkach niedokrwistości.

Jeśli pociągniesz dolną powiekę w dół, wewnętrzna warstwa powinna mieć żywą czerwoną barwę.
Jeśli jest to kolor bardzo blado różowy lub żółty, może to oznaczać, że masz niedobór żelaza.

Skrócenie oddechu

Kiedy poziom hemoglobiny jest niski w organizmie podczas niedoboru żelaza, poziom tlenu również będzie niski.
Oznacza to, że Twoje mięśnie nie będą miały wystarczającej ilości tlenu,
aby wykonywać normalne czynności, takie jak chodzenie.

Z tego powodu zadyszka jest częstym objawem.

Jeśli poczujesz, że musisz brać głębsze niż zwykle oddechy wykonując normalne,
codzienne czynności, które zwykłeś nie sprawiały Ci żadnej trudności,
takie jak chodzenie, wchodzenie po schodach lub ćwiczenia, może to być wina niedoboru żelaza.

Co ma dużo żelaza anemia
jak radzić sobie ze stresem

Bóle głowy i zawroty głowy

Niedobór żelaza może powodować bóle głowy.

W niedoborze żelaza niski poziom hemoglobiny w czerwonych krwinkach oznacza,
że ​​do mózgu może dotrzeć niewystarczająca ilość tlenu.
W rezultacie naczynia krwionośne w mózgu mogą pęcznieć, powodując ciśnienie i bóle głowy.

Chociaż istnieje wiele przyczyn bólów głowy, częste, nawracające bóle głowy i zawroty głowy
mogą być oznaką niedoboru żelaza.

Kołatanie serca

Zauważalne bicie serca, znane również jako kołatanie serca,
może być kolejnym objawem niedokrwistości z niedoboru żelaza.

W niedoborze żelaza niski poziom hemoglobiny oznacza,
że ​​serce musi pracować wyjątkowo ciężko, aby przenosić tlen.

Może to prowadzić do nieregularnych uderzeń serca lub poczucia,
że ​​Twoje serce bije nienormalnie szybko.

W skrajnych przypadkach może prowadzić do szmerów serca lub niewydolności serca.

Jednak objawy te wydają się być znacznie mniej powszechne.
Można je zauważyć przy poważnych i długotrwałych niedoborach żelaza.

Suche i zniszczone włosy oraz problemy skórne

Sucha i zniszczona skóra i włosy mogą być oznakami niedoboru żelaza.

Dzieje się tak dlatego, że gdy Twoje ciało ma niedobór żelaza,
kieruje swoją ograniczoną ilość tlenu do ważniejszych miejsc, takich jak narządy i inne tkanki ciała.

Kiedy skóra i włosy są pozbawione tlenu, mogą stać się suche i słabe.

Cięższe przypadki niedoboru żelaza wiążą się z wypadaniem włosów.

Jest całkiem normalne, że niektóre włosy wypadną podczas codziennego mycia i szczotkowania,
ale jeśli tracisz kępki lub znacznie więcej włosów niż normalnie, może to być spowodowane niedoborem żelaza.

Obrzęk i bolesność języka i ust

Czasami samo patrzenie do środka lub dookoła ust może wskazać,
czy cierpisz na niedokrwistość z niedoboru żelaza.

Niska hemoglobina w niedoborze żelaza może powodować,
że język staje się blady a także jego ból i obrzęk.

Niedobór żelaza może również powodować suchość w jamie ustnej,
bolesne czerwone pęknięcia w kącikach ust lub owrzodzenie jamy ustnej.

Zespół niespokojnych nóg

Niedobór żelaza wiąże się z zespołem niespokojnych nóg.
Wszystko na jego temat możesz przeczytać tutaj: Zespół niespokojnych nóg

Dodatkowe oznaki niedoboru żelaza

Jest jeszcze kilka innych oznak, że poziom Twojego żelaza może być niskie.
Są one mniej powszechne i mogą być powiązane z wieloma innymi chorobami niż niedobór żelaza.

Inne objawy niedokrwistości z niedoboru żelaza obejmują:

Dziwne pragnienia: Ochota na coś co zazwyczaj nie jest przeznaczone do jedzenia
jak na przykład ochota na jedzenie: lodu, gliny, brudu, kredy lub papieru.
Może również wystąpić w czasie ciąży.

Uczucie niepokoju: Brak tlenu w tkankach organizmu w niedoborze żelaza może wywoływać uczucie lęku.
Jednak poprawia się to lub rozwiązuje, gdy poziom żelaza zostaje skorygowany.

Zimne dłonie i stopy: Niedobór żelaza oznacza, że ​​do rąk i stóp dostarczane jest mniej tlenu.
Niektórzy ludzie mogą bardziej odczuwać zimno lub mieć zimne dłonie i stopy.

Częstsze infekcje: Ponieważ żelazo jest potrzebne dla zdrowego układu odpornościowego,
jego brak może spowodować więcej chorób niż zwykle.

to moje życie
Niedoczynność tarczycy-objawy wczesne i późne

Zdrowa żywność bogata w żelazo

Oto 6 zdrowych produktów spożywczych, które są bogate w żelazo.

Szpinak

Szpinak zapewnia wiele korzyści zdrowotnych i ma bardzo nie wiele kalorii.

100 g gotowanego szpinaku zawiera 3,6 mg żelaza.

Szpinak jest bogaty w witaminę C.

Jest to ważne, ponieważ witamina C znacznie zwiększa wchłanianie żelaza.

Szpinak jest również bogaty w przeciwutleniacze zwane karotenoidami,
które mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka, zmniejszyć stan zapalny i chronić oczy przed chorobą.

Spożywanie szpinaku i innych zielonych liści z tłuszczem pomaga organizmowi
wchłonąć karotenoidy, więc spożywaj ze szpinakiem zdrowy tłuszcz, taki jak np. oliwa z oliwek.

Rośliny strączkowe

Rośliny strączkowe są naładowane substancjami odżywczymi.

Niektóre z najpowszechniejszych rodzajów roślin strączkowych to
fasola, soczewica, ciecierzyca, groch i soja.

Są doskonałym źródłem żelaza, szczególnie dla wegetarian.
Jedna filiżanka (198 gramów) gotowanej soczewicy zawiera 6,6 mg.

Rośliny strączkowe są również bogate w kwas foliowy, magnez i potas.

Co więcej, badania wykazały, że fasola i inne rośliny strączkowe mogą zmniejszyć stan zapalny u osób z cukrzycą.
Rośliny strączkowe mogą również zmniejszać ryzyko chorób serca u osób z zespołem metabolicznym.

Dodatkowo rośliny strączkowe mogą pomóc Ci schudnąć.
Są bardzo bogate w błonnik rozpuszczalny, który może zwiększyć poczucie pełności i ograniczyć spożywanie kalorii.

W jednym z badań wykazano, że dieta bogata w błonnik zawierający fasolę jest tak samo skuteczna,
jak dieta uboga w węglowodany do odchudzania.

Aby zwiększyć wchłanianie żelaza należy spożywać rośliny strączkowe z pokarmami bogatymi w witaminę C,
takimi jak pomidory, warzywa lub owoce cytrusowe.

Nasiona dyni

Nasiona dyni są smaczną przekąską.

Jedna porcja (28 gramów) pestek dyni zawiera 4,2 mg żelaza.

Ponadto nasiona dyni są dobrym źródłem witaminy K, cynku i manganu.
Są także jednymi z najlepszych źródeł magnezu , którego wielu ludziom brakuje.
Więcej na temat magnezu tutaj: Magnez 

Quinoa

Czyli inaczej komosa ryżowa, jedna filiżanka (185 gramów)
gotowanej kosmosy ryżowej zapewnia 2,8 mg żelaza.

Ponadto komosa ryżowa nie zawiera glutenu, co czyni ją dobrym wyborem dla osób z celiakią
lub innymi formami nietolerancji glutenu .

Komosa ryżowa jest również bogata w białko a także w kwas foliowy,
magnez, miedź, mangan i wiele innych składników odżywczych.

Ponadto komosa ryżowa wykazuje większą aktywność przeciwutleniającą niż inne ziarna.
Przeciwutleniacze pomagają chronić komórki przed szkodami wyrządzonymi przez wolne rodniki,
które powstają podczas metabolizmu i w odpowiedzi na stres.

Brokuły

Brokuły są niezwykle pożywne. Jedna porcja (156 gramów)  gotowanych brokułów zawiera 1 mg żelaza,
co sprawia, że ​​jest dość dobrym jego źródłem.

Brokuł jest również świetnym źródłem witaminy c,
która jak wspominałam wspomaga wchłanianie żelaza.

Brokuł zawiera również kwas foliowy i witaminę K.

Tofu

Tofu to żywność na bazie soi, popularna wśród wegetarian i wegan.

Porcja pół kubka (126 gramów) zapewnia 3,6 mg żelaza.

Tofu jest również dobrym źródłem tiaminy i kilku minerałów,
w tym wapnia, magnezu i selenu. Ponadto zapewnia 20 gramów białka na porcję.

Tofu zawiera także unikalne związki zwane izoflawonami,
które zostały powiązane z poprawioną wrażliwością na insulinę,
zmniejszeniem ryzyka chorób serca i złagodzenia objawów menopauzy.

CIĄGŁE ZMĘCZENIE I SENNOŚĆ
JAK SIĘ USPOKOIĆ I ZNALEŹĆ WEWNĘTRZNĄ RÓWNOWAGĘ?

Jak zwiększyć wchłanianie żelaza z pożywienia

Żelazo jest niezbędnym minerałem, którego organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Dlatego niezwykle ważne jest, aby spożywać odpowiednie ilości w codziennej diecie.

Co ciekawe, jedzenie, które jesz, wpływa nie tylko na ilość spożywanego żelaza,
ale także na to, jak dobrze jest wchłaniane przez twoje ciało.

Zalecany zakres spożycia wynosi 7-18 mg na dobę dla ogólnej populacji i do 27 gramów dla kobiet w ciąży.

Osoba z niedoborem żelaza może mieć różne objawy,
takie jak zmęczenie, zawroty głowy, bóle głowy,
nadwrażliwość na zimno i duszność podczas wykonywania prostych czynności.

Ponadto niedobór żelaza może powodować gorszą koncentrację  i funkcjonowanie psychiczne.
Niedobory żelaza w dzieciństwie są powodem niższego ilorazu inteligencji!

Dzieci, młodzież i kobiety w wieku rozrodczym, szczególnie w czasie ciąży,
są najbardziej narażone na niedobór żelaza.

Osoby na diecie wegańskiej i wegetariańskiej powinny przyjmować większą ilość żelaza
aby zrekompensować zmniejszoną przyswajalność żelaza pochodzącego ze źródeł roślinnych,
nie jest jednak trudno przyjmować odpowiednią ilość żelaza jeżeli zjada się wystarczającą ilość warzyw,
szczególnie tych zielonych liściastych.

Pokarmy bogate w witaminę C

Wykazano, że witamina C zwiększa wchłanianie żelaza.
Przechwytuje on żelazo inne niż hemowe i przechowuje je w formie,
która jest łatwiej wchłaniana przez Twoje ciało.

Pokarmy bogate w witaminę C obejmują owoce cytrusowe,
ciemnozielone warzywa liściaste, paprykę, melony i truskawki.

W jednym z badań przyjmowanie 100 mg witaminy C z posiłkiem
zwiększało wchłanianie żelaza o 67% !

W dietach wegetariańskich i wegańskich absorpcja żelaza może być zoptymalizowana
poprzez włączenie warzyw zawierających witaminę C podczas posiłków.

Żywność z witaminą A i beta-karotenem

Witamina A odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowego widzenia, wzrostu kości i układu odpornościowego.

Beta-karoten to czerwono-pomarańczowy pigment występujący w roślinach i owocach.
Może przekształcić się w witaminę A w Twoim ciele.

Dobrymi źródłami pokarmu beta-karotenu i witaminy A są marchew,
słodkie ziemniaki, szpinak, jarmuż, dynia, czerwona papryka, morele, pomarańcze i brzoskwinie.

Jedno z badań wśród 100 osób jedzących posiłki na bazie zbóż wykazało, że obecność
witaminy A zwiększała wchłanianie żelaza o 200% w przypadku ryżu,
80% w przypadku pszenicy i 140% w przypadku kukurydzy.

W tym samym badaniu dodanie beta-karotenu do posiłków zwiększyło wchłanianie
o ponad 300% w przypadku ryżu i 180% w przypadku pszenicy i kukurydzy.

Pokarmy, które mogą utrudniać wchłanianie żelaza

Tak jak niektóre pokarmy mogą poprawić wchłanianie żelaza, inne mogą go hamować.

Żywność bogata w wapń

Wapń jest niezbędnym minerałem dla zdrowia kości.

Jednak niektóre dowody wskazują, że hamuje to wchłanianie żelaza,
niezależnie od tego, czy źródłem jest produkt mleczny czy suplement wapnia.

Badania wykazały, że 165 mg wapnia z mleka, sera lub suplementu zmniejsza wchłanianie żelaza o około 50-60%.

Jak można zauważyć dzieci i kobiety w ciąży mają często zalecane spożywanie produktów nabiałowych,
tym samym są grupą, która jest najbardziej narażona na niedobory żelaza.

Aby zmaksymalizować wchłanianie, pokarmy bogate w wapń nie powinny być spożywane z posiłkami,
które zawierają żelazo.

Żywność zawierająca polifenole

Polifenole znajdują się w różnych ilościach w produktach roślinnych i napojach,
w tym warzywach, owocach, niektórych zbożach i roślinach strączkowych, herbacie, kawie i winie.

Kawa i herbata, które są powszechnie spożywane w pobliżu posiłków,
mają wysoką zawartość polifenoli i wykazano, że hamują wchłanianie żelaza niehemowego.

W jednym z przeglądów wypicie filiżanki czarnej herbaty z posiłkiem zmniejszyło wchłanianie żelaza
o 60-70%, niezależnie od tego, czy herbata była słaba, normalna czy mocna.

Jednak, gdy uczestnicy pili herbatę między posiłkami, zmniejszenie wchłaniania wyniosło tylko około 20%.

Aby przeciwdziałać negatywnemu wpływowi polifenoli,
pamiętaj o pozostawieniu kilku godzin między posiłkiem bogatym w żelazo a popołudniową herbatą lub kawą.

 Nadmiar żelaza skutki

Przedawkowanie żelaza pochodzącego z pożywienia jest rzadkością.

Niemniej jednak jeden raport wykazał, że możliwe jest śmiertelne przedawkowanie
w przypadku nadmiernego spożycia suplementów żelaza.

Nadmierny poziom żelaza może również wystąpić u niektórych osób ze stanem zwanym hemochromatozą.
Zwykle jest to spowodowane przez gen zwiększający wchłanianie.

Inne przyczyny przeładowania żelazem obejmują powtarzające się transfuzje krwi,
ogromne dawki z diety i rzadkie zaburzenia metaboliczne.

Ponadto nadmierne spożywanie zbyt dużej ilości żelaza może powodować
tworzenie się dużych depozytów w wątrobie i innych tkankach.

W konsekwencji może prowadzić do cukrzycy, chorób serca i uszkodzenia wątroby.

Dlatego też zaleca się by nie przyjmować suplementów żelaza,
tylko dostarczać je sobie w pożywieniu.

Źródła: 1 2 3 4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *